19. marts 2011

STENBOLLER



Forårs solen skinner og jeg er i gang med at bage speltbrød og "stenboller" vaske tøj, bestille varer fra Solhjulet til min arbejdsplads,  betale en to dages tur til London i påskeferien, støvsuge og meget snart hente søn hjem fra kammerat. Så er der lige den der avis ("vandt" min søns avisrute) - til huset længst væk, så jeg kunne få mig en gåtur i dag, og de fem tibetanere, som jeg har for vane at udføre for tiden :-)

Her er opskriften på mine efterhånden berømte stenboller - nu med revet gulerod:

5 dl koldt vand
10 g gær
3 tsk salt
3 dl revet gulerod
2 dl hørfrø
2 dl sesamfrø
2 dl græskarkerner
2 dl solsikkekerner
1 dl hirseflager
3 dl groft speltmel

Det hele røres sammen og stilles til hævning  mindst en time overdækket ved stuetemperatur.
Formes til 20 små eller 50 valnødde store boller - lettes, hvis du dypper hænderne i vand - og stilles på plade. Efterhæver 1 time. Bages ved 200 grader i ca. 30 min til de dufter af frisk bagt brød og er lysebrune.

God fornøjelse :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar