23. februar 2014

FALAFLER MED FIBRE, SAFT OG KRAFT

På mit arbejde laver jeg ofte falafler, og hvis du spørger DEN unge-gruppe, vi har lige nu,
 er det slet ikke ofte nok, at falafler er på menuen.
Der er jo skønt, for jeg er selv vild med disse små krydrede kikærteboller.
 En gang i mellem kan der komme en forespørgsel på falafler,når jeg møder ind om morgenen.
 Derfor har jeg forsøgt mig med falafler lavet af kikærter fra dåse.
 Det er let og enkelt. 
Det skal ikke planlægges dagen i forvejen, hvor jeg ellers normalt sætter kikærter i blød.
Kikærterne anvendes til falafel-farsen som de er - direkte fra dåse.
Jeg synes resultatet bliver lige så god, som med de rå, iblødsatte ukogte kikærter.

Falafler lavet af dåse kikærter:

50 stk
480 g kikærter (2 dåser)
280 g løg (2 store)
30 g hvidløg (6 fed)
150 g havreklid
100 g persille
12 g salt (1 lille spsk)
4 g koriander
5 g spidskommen
2 stk æg
½ tsk chili
olivenolie til stegning

Alle ingredienser blendes i en foodprocessor til en ensartet masse.
Lad hvile 1 time i køleskab.
Form små runde kugler.
Steges i olivenolie ved middelvarme, de tager hurtig farve så hold godt øje med dem.
Solen skinner - det er søndag og gåskoene kalder på en tur ud i den friske luft.
Go søndag!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar