20. august 2013

PANDEKAGER MED SOJAMEL OG MARMELADE UDEN SUKKER

Nyder at bage pandekager - vil faktisk allerhelst blot stå med en lille pande og bage en bunke pandekager. Det tager tid og det nyder jeg faktisk - ahh - langsomhed.
Jeg eksperimenterer med forskellige mel typer og fedtstof til stegning.
Morgenpandekagerne i dag var af fuldkorns speltmel og sojamel, æg og sojamælk. 
Stegt i en anelse kokosolie.
På grund af sojamelet, får de en rigtig fin energifordeling 
35 % fra kulhydrat, 24% fra protein og 40% fra fedt:
 Tilbehøret var marmelade uden sukker. Den røde marmelade består af letkogte hindbær,
 udblødte dadler, lidt citronsaft og lidt vanilje, som er blendet med stavblenderen.
Marmeladen har 86 % fra kulhydrat, 5% fra protein og 9% fra fedt.
 Den gule marmelade består af to appelsiner og en citron skåret i små tern
 - skal og hele molevitten, hvor kun kernerne er fjernet -
 koges og blendes med nogle mandler og iblødsatte dadler.




5 kommentarer:

  1. Interessant med dine sunde pandekager. Opskrift?

    SvarSlet
    Svar
    1. Opskrift på pandekager med sojamel: 3 æg, ½ tsk salt, ½ tsk vanilje pulver, 100 g groft speltmel, 50 g sojamel, 4 dl sojamælk, lidt kokosolie til stegning. Alle ingredienser piskes sammen. Lad gerne dejen stå i køleskabet ½ time inden stegningen påbegyndes. Jeg brugte en lille slip let pande, og kom kun en anelse olie på til hver anden pandekage.
      God fornøjelse!

      Slet
    2. Tak - det vil jeg prøve. Det lyder både lækkert og sundt.

      Slet
  2. Du er bare så sund !!
    :)
    Ser lækkert ud !

    SvarSlet
  3. VIL gerne være sund, men er nu alt for let at lokke - i dag har jeg været på bytur med anden ældste - det blev til både en latte, chokolade scones, flødebolle,og lakridskugler med chokolade. Jeg forstår at hygge igennem!

    SvarSlet