8. februar 2014

HAVREGRYNS/KOKOS BAR MED LAKRIDS

Ja det er sandt......ud over at være rigtig glad for groft, grønt og sundt mad, har jeg altså en sød tand.

Jeg laver til daglig mængder af sunde, grove, sprøde, vitaminrige, økologiske og velsmagende salater - både på mit arbejde og herhjemme.
Men den søde tand er her altså - nok for at blive - og jeg vil gerne give den en lille plads. 
Mit ønske er at finde en måde at spise sødt, uden at "synde" alt for meget.
Her har jeg lavet en kokos/havregrynsbar med lakrids, som smager helt vildt godt.
I stedet for sukker, er der brugt ahorn sirup og lidt flydende honning, 
og istedet for smør er der brugt kokosolie.
De er altså veganske og hvis der anvendes glutenfri havregryn - både mælke og glutenfri!


Opskriften kommer her:

50 g smeltet kokosolie
100 g grove havregryn
50 g kokosmel
50 g ahornsirup
50 g honning
2 spsk lakridspulver
4 spsk kakao
1 lille nip salt
Det hele blandes sammen og bredes ud på et stykke bagepapir i en firkant - ca 1 cm høj. Drysses evt med kokosmel.
Bagepapiret pakkes fast omkring og det presses let.
Stilles på køl mindst en time og skæres i passende bidder eller barer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar