10. august 2014

SKØN KOLD CHIAGRØD

Jeg har her i løbet af sommerferien nydt at spise LCHF mad og været meget inspireret af Jane Faerbers bøger "Mæt og slank med LCHF" og "Spis dig mæt og glad". Hun laver virkelig nogle fantastisk velsmagende. retter, med forholdsvis få ingredienser. Det handler om mad uden dikkedarer, mad med ovenjords grøntsager, gode fedtstoffer og godt kød. 
Fravær af stivelsesholdige kulhydrater i store mængder, bevirker bl.a. her i huset,
 at der er mindre oppustethed og dermed færre prutter.
Jane Faerber har en opskrift på chiagrød lavet på kokosmælk.
Den smager godt, men den kan godt blive lidt kvalm på grund af kokossmagen.
Jeg har fundet frem til en grød, som jeg virkelig har nydt her i den varme sommer, hvor væsken er mandelmælk og lidt græsk yoghurt. Se opskriften nederst.
Chia frø er et lille mørkt frø, som er vældig rig på omega 3 fedtsyre, proteiner og kostfibre.



Inden jeg går i seng sætter jeg grøden i blød, så er den lige til at tage ud af køleskabet næste morgen og spise, og det er jo smart, hvis man skal hurtig ud af døren og afsted på arbejde.

OPSKRIFT PÅ CHIAGRØD:
2 spsk chiafrø
1½ dl mandelmælk (evt hjemmelavet)
1 spsk græsk yoghurt 10%
et lille bitte nip salt
et lille drys vaniljepulver
Bær til topping næste dag.

Det hele røres godt sammen i en lille skål, dækkes over og sættes på køl til næste dag.
Drys lidt af dine yndlings bær på toppen.

Jeg er så heldig at have store flotte hindbær i haven lige nu, som modner med en god håndfuld om dagen.
Sommeren igennem har jeg plukket bær - først jordbær i egen have, siden vilde hindbær og blåbær i Sogndal og i denne uge var mine to yngste sønner og jeg på brombærtur i lokalområdet. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar